followers

Tuesday, August 31, 2010

merdeka!

lupe nak cakap..arini 31 ogos 2010..so,,maknenyer merdeka la..haha..ulangtahun kemerdekaan negara malaysia..cewaahh..klass gitu...

Tanggal tiga puluh satu
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka, Merdeka, Tetaplah Merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal tiga puluh satu
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia, Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang Merdeka

Mari kita seluruh warganegara
Ramai-ramai menyambut hari Merdeka, MERDEKA!!
Tiga satu bulan lapan, Lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku Merdeka


(2x)

Merdeka, Merdeka, Merdeka....!
MERDEKA!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(English translations)

On the thirty-first in history
In month August Nineteen Fifty-Seven
Merdeka, Merdeka, Definitely Merdeka
It surely be the Malaysia's history


On the thirty-first in history

In month August Nineteen Fifty-Seven
A noble day, a joyful day, a noble day, a joyful day
It surely be the Malaysia's history


Come on let's all Malaysian be proud and joyful

Together we all celebrate Merdeka, Merdeka!
Thirty first month of August, Nineteen fifty seven
A noble day, my country Merdeka

(2X)



Merdeka, Merdeka, Merdeka......!

Merdeka!! 

jom kirekire!

adeih.minah arasewel a.k.a mai tag aku swoh kirekire.tens mai..:)) ngee~aku igtkan ape la.disebabkan mase yang terbuang di hari merdeka ini,so tataw nk wt pe da.nseb bek dtg hamba Allah neh swoh aku wat kje mngire.haha.berbekalkan ilmu matematik one two three sekolah rendah dulu aku pon ingin mencuba nseb.mane taw.ade UNTUNG ka..BESAR punyer. mana taw an.rezeki tuhan nak kasi.aminn.

so,1st of all,owner kontez neh swoh letak banner neh kt entry n side bar aku nyer blog..
jap..loading...loading...
 done! download success! hahaha..
so sekarang kene stat mengire..so sapesape yang nak join kene la clik kt gmbr tuh.kene kire gambar kad topup uh lam blog owner dy.an??jgn lak p kire kad topup kt gmbr atas neh..salah!

aku nyer jawapan:
kad topup 5=22keping=RM110
kad topup 10=32keping=RM320
jumlah kad topup=54keping=RM430 sah tunai!!
saya kunci jawapan saya aznil!!

saya tag:

    Saturday, August 28, 2010

    suara(ku berharap)

    di sini aku masih sendiri
    merenungi hari-hari sepi
    aku tanpamu, masih tanpamu

    bila esok hari datang lagi
    ku coba hadapi semua ini
    meski tanpamu oooh meski tanpamu
    bila aku dapat bintang yang berpijar
    mentari yang tenang bersamaku disini
    ku dapat tertawa menangis merenung
    di tempat ini aku bertahan

    suara dengarkanlah aku
    apa kabarnya pujaan hatiku
    aku di sini menunggunya
    masih berharap di dalam hatinya
    suara dengarkanlah aku
    apakah aku slalu dihatinya
    aku di sini menunggunya
    masih berharap di dalam hatinya
    kalau ku masih tetap disini
    ku lewati semua yang terjadi
    aku menunggumu, aku menunggu

    suara dengarkanlah aku
    apa kabarnya pujaan hatiku
    aku di sini menunggunya
    masih berharap di dalam hatinya
    suara dengarkanlah aku
    apakah aku ada dihatinya
    aku di sini menunggunya
    masih berharap di dalam hatinya 

    lyric by : hijau daun ft luna maya
    dedicated by : someone special..
      
    nah,,aku selitkan sekali lgu neh..

    Thursday, August 26, 2010

    Nasihat Ibu Tentang Cinta | iLuvislam + discover the beauty of islam

    Nasihat Ibu Tentang Cinta | iLuvislam + discover the beauty of islam

    tens korang!

    duk sorangsorang lam bilik membuat aku mengimbas kembali ceritacerita lame..hee.. (tah pape..ngigau kowt) tetibe teringat mase bufday arituh..haha..nk gelak ade..nk nanges pon ade.. haha.. sengal an.. 
    itu adalah da sweetest moment i ever had for my bufday.. 5.5.2010..

     pada 4.5.2010..
    sehari before bufday tetibe mmber panggil..

    "ira,ko dpt pos laju..amek kt pejabat.."

    lam ati tuhan jer taw hepinyer aku tym tuh..hehe..tp tataw ag dari sape..
    perasan seniri da tym tuh..haha..
    bile da sampai pejabat.. pegi tanyer kt kerani uh,,

    "enche,,ade x bungkusan atas nme intan ira iranie??"

    dgn yakin nyer enche tuh menjawab..

    "ni ha,,ade neh..amek pastuh sign ye lam buku.."

    "baek enche"jawab aku lak..haha..

    on da way balik hostel..rase cam cpt2 jer nk balek bukak..
    haha..tp ibu ade pesan supaye bukak tym bufday..haha..
    sampai jer lam bilik..letak adiah ats katel..

    5minit kemudian,,tengok2,,belek2 adiah uh..

    10minit,,ah bukak jela,,xsabar da neh..haha..

    sory bu..abah..xsabar la..
    haha..bukak2 ade macam2 adiah dapat..haha..
    sonok nyer..

    abah n ibu: kasik 1set barangan avon;butterfly~
    angah:kasik shawl manchester united~
    achik:kasik frame bunga~
    heeeeeeeee..:))

    senyum sampai telinga kot arituh..
    lam kotak tuh ade satu sampul surat..ade kad bufday..tp kad tuh aku xbukak pon.. sayang..
    ah,,xpelah,,tggu malam kang la..hehehe,,
    masa pon berlalu ngn cepat..

    tiba masanya pkul doblas 12a.m..
    aku xtido ag..sebok cek msg org2 anta wish bufday..
    sorg2 atas katel..
    mmbe2 aku lam bilik tb sedang menjamah buah mempelam.. igt ag..haha..
    dyorg kol aku n nyni lgu befday..
    haha..camtuh jer??
    perrghhh..terase kot..xde sape dtg jmpe aku pon tym tuh padahal bilik uh dkt je ngn bilik aku..

    ibu abah kol..sgt sedeh tym tuh..xdpt celebrate ngn femili..bace kad y dyowg kasik sampai aer mate turun gak la..sedeh ngat..pergghh..emosional kot..

    nyway sebabkan ade org ramai kol,,aku terpakse pegi bilik tb uh..dyowg juz gelak2 n ajak makan buah jer..
    aku taw la..luse nk exam..tp nothings happened pon mlm tuh..haha
    (giler mengharap an aku neh kan..haha)
    balik jer bilik aku tgk ade teddy bear kechik... n satu kad..dari intan nadira..
    nanges sgt bce ayt dy,,terus jmpe dy..peluk2..tens intan..i luv u sho much la dear..
    tido pon ngan rase sedeh dan hepi..
    macam2 rase..xpatot an..
    malam bufday berlalu mcm gituh..
    aku pon da redho..

    5.5.2010..
    soknyer lam kelas ade la beberape org lam kelas wish..tp masing2 sebok study..sok nk exam final an..

    "xde sape peduli pon bufday kau ira..berangan!"

    haha..hari bufday aku berlalu macam tuh jer kot..haha.. sedeyh an cte aku,,
    ~budak yang paling kesian..~

    nyway malam uh terase sgt lapa..so pas maghrib ajak dak2 neh g beli makanan kt cafe..
    leha jer y teman sebab piqa n intan pegi jmpe balak dyowg..
    jalan jela berdua ngn leha..
    mula2 depa pesan beli makanan sekali..
    tibe2 leha cakap..

    "ira,,xyah la beli banyak..mungkin pakwe piqa da bwk makanan untuk kite..tempah mee goreng ngn nasi goreng kampung jela..kite share je..oke??"

    aku pon on jela..sbb nak menjimatkan dwet an..
    tggu punyer tggu..makanan kitorg pon siap..
    aku pon berjalan la ngn leha berdua smbil borak..xhengat da sal ape..haha
    sambil jalan2..leha cam melencong ke tepi,, tempat parking kete doktor2..
    plus dy jalan slow gle..yang aku neh punye la laju..lapa kot..
    aku tgk leha cam nk stop..
    lam ati...

    "pehal lak minah neh,,jalan da slow..perot aku da lapa da"

    aku pon teruskan perjalanan..
    sampai satu port tuh..
    tetibe je..aku nmpak ade org terbongkok bongkok kt tepi kete ramairamai..
    dala tgh xpakai spek..contact lens pon xpakai..
    so pandangan aku of course la blurr jer..
    sape la tuh..

    tibe2 makhluk2 tuh nyanyi lagu bufday ramairamai n wt suprise kt aku..perrgghh..
    dyorg siap bawak belon2 ngn kek coklat..
    siap ade topi bufday ag..sgt tacing lorhh..
    ahahahaha..
    memang nk nanges r tym uh..
    hahaha..
    semua ade lak tym tuh..makanan pon banyak giler,,
    ade intan, mira, syu, yaya, piqa, atul, sueha, n of course leha sekali..haha
    dyorg siap cakap
    "ira,,kitorg xjumpe la blueberry cheese cake ko suke tuh..
    ade kek coklat jer..xpe ea??laen kali ea.."
    pergghh..lagi tacing..hahaha..
    sengal an aku neh..
    mende kechik camneh pon leh tacing..

    sgt sweet mereka2 ini..hehehe
    kitorg celebrate ramai2..
    seryes! sgt tacing!!
    dyowg siap maen calit muke kot kt coklat kek tuh.. berjerawat muke aku!!!!!!
    hahaha..sangat tacing!!!

    kenangan neh mmg xleh nk beli kt mne2 pon..
    seryes!!
    korang the best la leh wat aku terkejut gilergiler nak mati la..
    sumpah THE BEST!
    sebab mmg tak expect nk wt party..
    yela..sok nye nk start exam final kot..
    da redho dah bufday aku sorg xde celebration..
    tp korang still ag plan mnde neh..haha..
    i luv u all kawankawan!!

    p/s: kepada intan nadira..
    amira sahimi..
    nur aida syuhada..
    siti salehah..
    nur afiqah..
    khairul nasuha..
    nur hidayah..
    shazatul hajar..

    terima kaseh korang!!
    aku sayang korang!!
    aku akan ingat hari ni sampai mati!!

    hari ini dalam sejarah hidup aku..~


    Wednesday, August 25, 2010

    twilight vs vampires suck


    sangat terkejut bile my frenz menginformkan kpd aku ade nye cte 'vampires suck'.. cte tuh sgt klaka kot.. tgk trailer baru.. perghh..betol2 nganjing cte 'twilight'.. anyway anyhow,, cte twilight tetap di hatiku.. ngeee:) tp still tgk nk jugak tgk vampires suck tuh..haha..

    versus


    which one is better???

    here i put the trailer of vampires suck..!
    for you guys,,
    enjoy it:)


    Monday, August 23, 2010

    someday:)


    someday someone might come into ur life and love you the way you've always wanted before..
    if you someday was yesterday,,learn..
    if your someday is tomorrow,, hope..
    if your someday is today,,cherish

    p/s:dedicated to my beloved ones and to everyone...:)

    Saturday, August 21, 2010

    for you abah♥


    Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

    Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

    Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

    Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

    Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu
    mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

    Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

    Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

    Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa
    berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

    Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

    Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

    Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

    Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

    Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

    Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

    Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

    Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang
    tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

    Dan akhirnya....
    Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

    Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

    along sayang abah:)

    Friday, August 20, 2010

    keje oh keje~♥


    arineh nak msk 5 hari aku keje kat wad paediatik a.k.a wad kanakanak..
    besh???ngntok??seronot??seronok???bosan??lapar??geram???
    bermacam baur perasaan yang datang kalau keje kat wad neh..

    1stly,,besh????
    sebabnyer..dpt maen ngn budak2 kechik yang sangatsangat chomey n manjer..
    ade yang sporting,,
    ade yang ekot mood..:)
    adeyang xmau langsung kt kitorg..haha..
    its fun to have them in ward,,
    its fun to see them smiling and laughing..:))

    chomey kan dyorg neh..ni salah satu patient aku yang sgt la chomey
    plus dy sgt happening..name dy fairuz..rambut dy sangat pacak..
    hahaha..
    so cute..xpuas maen ngn dy..:))
    alamak..pic neh blurr la..maklum la..dy sgt active..
    sampaikan branula yang cucuk kt tgn dy pon leh tercabut..
    ganas sungguh...hehehe..kn??
    even da balut ngn macam2 da tp still leh tercabut..
    fairuz fairuz...:P
    tp for sure..tgk rambut dy..pacak kan??hehe

    ngantok??
    sebab pe ea??
    sebabnyer..buakbudak neh da tido..kitorg xde tmpt nk maen..ahaha..
    plus kt wad tuh xde keje ngat..
    just amek observation ngn bg ubat+neb jer..
    tu pon kne berebut ngn org laen kalau nk bwt..aha...
    so sgt mengantok la..
    *observation:amek tekanan darah,kiraan nadi ngn pernafasan and suhu patient
    *neb=ubat yang patient asma amek..ala yang sedut2 tuh..:0

    seronok plakk..knpe ea??
    haha..macam td juga,,sebab kitorg dilayan dgn baek oleh kanakanak disini..hehhe
    seronok sgt..
    p/s:bile mood dyorg tgh baek la..haha

    see??
    this baby's name: ammar daniel..
    erkk..betoi ke aku eja neh??
    haha..nyway.. bulu mate dy..perghhh..
    lentik giler kot..geram sgt..heeeeeeeee:))
    dy antare baby yng perlu ekot mood dy..ahaha..
    tiap2 ari la kitorg dak misi misi neh dok tggu dy ubah mood..
    ahaha..kalaka kan kitorg neh..
    yang xtahan nyer one day,,semalam la..dy nak kt aku..
    hepi giler..hahaha..jgn jeles kawankawan..
    heeeeeeeeee..seronok!!!!!

    bosan???
    hurmmm...mcm bese jgk sbab dey'all neh da tido plus menanges xmau kt kitorg..
    so,,ase sgt bosan la....heeee..
    nak taw ape aku wat kalau bosan??
    hahahaha
    aku ngn SITI SALEHA aka mmbe aku seniri
    telah meneruskan assgnment kitorg yang xsiap2 ag tuh..
    flipchart yang pasal susu ibu tu..
    alahai..malas tol nk wat..
    keje kitorg menggunting kertas la jawabnyer..haha..

    next....lapa???
    yang neh aku paling xleh blah skali sbb nyer depa neh dok makan selamba jer dpn aku,,
    perghh..even chipsmore pon aku xleh blah da.
    apatah lagi ayam goreng..uwaaaaaaaaaaa...:(
    plus..bubur..aduhai...lemah semangat cik misi taw..haha
    actually budak neh sedang makan chipsmore,,
    haha..
    nme dy amirul..sian dy..umo dy 3 tahun da tp still xleh bercakap lg..
    cian kan..
    nyway nk cte sal makanan tuh..
    dy makan betoi2 sebelah aku..alahai amirul..
    xsian kt akak akak neh ke..hahaha
    duk kt wad mmg kne tahan nafsu makan masnig masing kalau tym bulan pose..
    paham ira???!!!!
    :P

    geram sebab ape ea??
    haaaaaaaaa..
    sebab dyorg suke nanges kalau kite nk wt pape.. observation ker..
    alahai..kje msti jd lambat siap..
    sbb nk kne layan karenah masing masing..
    tp tuh semua dugaan dan cabaran yang perlu dihadapi oleh semua misi misi di dunie,,
    hehehehe..:)
    tgk?? nanges kan??
    haha..name dy puteri balqis.. name mesti nk vouge kau..
    hahaha..
    dy nanges sebab baru lps kne cucuk branula..
    haha..yang kt kaki dy tuh..hehhe
    tp kitorg yang sengal lagi xbertimbang rase neh selamba jer dok amek tgkp gmbr..
    padiapa la kami neh kan..hahaha..

    nyway..
    overall..smua besh la kt wad sini...staffnurse pon oke..:)
    jm aka jururawat masyarakat pon oke..:)
    ppk aka pembantu kesihatan pon oke..:)
    doktor..erk..pon oke..:)
    hehehehehe..
    kawankawan n senior pon oke jgk...:))
    heee....

    last skali nk tunjuk gmbr shin chan yang pling diingati sampai sekarang..
    shin chan aka ivan..tp dy da balik lme da..huhu
    miss u shin chan.
    leha dan shin chan sayer..:)

    p/s: kepada sesiapa yang terlibat secara langsung atau pon tidak dalam program munggu ineh yang tidak disebutkan nme nyer.. harap diampun sebab terlalu ramai lorhh...
    hehehe..
    nywy..luv u all!!!

    Thursday, August 19, 2010

    kawan punyer pasal:)


    ade sorg la mmbe aku neh..tetibe wat hal plak..ade ke ptot dy suh ltk gmbr dy..
    der...pehal lak????hahaha
    kawan punyer pasal..aku ltk lak la jgk..pasneh ea..
    kawan punyer pasal..aku kne cari plak gmbr dy tah ktne tah..
    kawan punyer pasal..dy suh bukak fb dy lak utk amek gmbr dy..ado..
    kawan punyer pasal..dy nanges lak kt blakang aku neh..
    kawan punyer pasal..dy ngah gado ngn balak dy memekak je blakang aku neh..
    kawan punyer pasal..redho jer la..da nme pon kwn ko..hahaha..
    as her wish: khairul nasuha bt abdul rahim
    nah mek gmbr ko lam blog aku neh
    nyemak jer..hahaha..
    sayang sueha:)
    nyway luv u so much..

    Wednesday, August 18, 2010

    kisah lelaki ego

    Dia terlalu sayangkan aku. Itu yang aku sangat pasti. Atas sebab itu aku rasa terlalu selesa kerana aku yakin dia tak kan meninggalkan aku. Dia sanggup mengetepikan kepentingan diri sebab nak menjaga hati aku. Sering aku biarkan dia memujuk dirinya sendiri bila dia merajuk. Buat apa aku nak pening-pening pujuk dia kalau dia sendiri akan kembali padaku dan meminta maaf atas keterlanjuran sikapnya sendiri. Sebarang perselisihan, dia yang akan mengalah dan dia akan menyalahkan dirinya sendiri walaupun jelas memang salahku.

    Dia wanita yang rela berkorban apa sahaja kecuali satu,
    dia tak mahu dirinya disentuh sebelum kami memiliki ikatan yang sah
    . Dan atas sebab yang satu itu aku rasa dia perempuan yang membosankan. Nak pimpin tangan pun tak boleh. Apatah lagi nak peluk. Ada pun bergesel bahu itu pun sebab aku yang sengaja. Sampai satu tahap aku rasa dia sangat membosankan. Aku cemburu tengok kawan-kawan aku boleh pegang tangan awek diorang. Tapi aku? Bila aku cakap macam tu, dia cuma senyum dan cakap pada aku, “Belum tentu perempuan yang sentuh boyfriend dia tu sayang boyfriend dia lebih dari saya sayang awak… Belum tentu perempuan tu ada masa susah senang boyfriend dia macam saya ada untuk awak…”

    Yang nyata, aku langsung tak setuju jawapan dia tu. Aku tengok pasangan lain bahagia, sudah tentu girlfriend kawan-kawan aku sayangkan mereka sebab girlfriend masing-masing membelai kawan-kawan aku dengan penuh kasih sayang. Tapi aku? Jangan harap. Balik-balik jawapan yang sama. Tunggu lepas kahwin. Aku bosan tahu tak! Sampai satu masa aku dah tak tahan lagi. Aku minta kami berpisah. Aku nampak air matanya berlinang tapi sikit pun aku tak rasa kasihan.

    “Mungkin kita tak ada jodoh. Awak lelaki yang baik. Awak berhak dapat perempuan yang lebih baik. Saya nak awak janji dengan saya satu benda, untuk kali terakhir. Satu hari nanti bila awak jatuh cinta dan awak betul-betul sayangkan dia, hargai perempuan tu. Mudah-mudahan perempuan tu akan sayang awak, terima awak seadanya, hormati awak sebagai lelaki dan yang paling penting bahagiakan awak. Saya akan bahagia tengok awak bahagia,”
    tu kata-kata terakhir dia untuk aku. Dia senyum walaupun air mata berlinang.

    Argh! Tak habis-habis nak tunjuk mulia. Bosanlah dengan perempuan macam ni. Malas aku menghadap dia lama-lama. Cepat-cepat aku nak blah dari situ. Tiba-tiba ada bunyi hon dan sedar-sedar aku sudah tersungkur di seberang jalan. Satu dentuman yang kuat bergema dan aku lihat dia terbaring di hadapan sebuah kereta. Dia selamatkan aku! Lelaki yang dah menyakitinya! Darah membuak-buak keluar dari kepalanya. Ambulans datang dan membawa aku dan dia pergi.

    Di hospital keadaan kelam kabut. Dia perlu dibedah segera kerana kecederaan teruk di kepala. Ramai kawan-kawan dan keluarganya turut ada sama. Aku tengok seorang wanita yang hampir sebaya ibuku menangis. Mungkin ibu dia. Mengalirnya air mata seorang ibu kerana aku. Rasa bersalah menimpa aku. Aku dah sakiti dia tapi dia rela berkorban nyawa untuk aku. Aku berdoa semoga dia selamat. Semoga aku sempat meminta maaf. Semoga masih ada ruang dalam hati dia untuk aku. Dia sangat baik. Aku tak mahu kehilangan dia. Dia ikhlas sayangkan aku.

    Selepas beberapa jam pembedahan selesai. Dia berada di dalam ICU. Dia koma, tapi doktor kata dia masih mampu mendengar. Tiba-tiba seorang kawannya menghampiri aku. Kawannya menghulurkan sesuatu. “Aku rasa benda ni dia nak bagi pada kau,” hanya itu yang gadis itu ucapkan pada aku. Kawannya terus berlalu selepas itu. Pandangan kawannya pada aku penuh benci. Tahukan kawan dia tentang kejadian sebenar? Yang nyata aku tak pernah mahu berbaik dengan kawan-kawan dia. Pernah juga dia bersuara tentang hal itu tapi aku sekadar buat tak tahu.

    Pulang sahaja aku buka bungkusan itu. Pasti hadiah untuk hari lahirku. Hari lahirku dua minggu lagi. Balutan kertas itu kubuka dan di dalamnya ada botol kaca berbentuk hati. Di dalam botol itu penuh dengan origami berbentuk bintang. Ada kad kecil berwarna biru kegemaranku. Aku sebak membaca bait-bait dalam kad itu.

    “Dalam origami bintang ni ada kata-kata saya untuk awak. Awak buka setiap hari SATU sahaja. Mungkin saya tak dapat nak hubungi awak setiap hari sebab kesibukan kerja. Tapi, bila awak baca setiap hari, anggaplah setiap hari saya berhubung dengan awak. Saya nak awak tahu setiap masa awak ada dalam hati saya. Happy Birthday sayang…”


    Aku buka botol kaca berbentuk hati itu dan kuambil satu bintang. Kubuka origami itu dan di dalamnya tertulis,
    “Love is like a poisonous mushroom. You don’t know if it is the real thing until it is too late..”
    Aku tersenyum sendiri. Aku buka lagi bintang yang seterusnya. Walaupun dia meletakkan syarat satu hari cuma satu. Di dalam semua origami itu penuh kata-kata semangatnya untuk aku dan suara cintanya yang ikhlas. Demi Allah, sepanjang aku bergelar lelaki dewasa, inilah pertama kali aku menangis semahunya. Air mata aku tak berhenti mengalir sepanjang membaca kata-kata dalam origami itu sehingga habis semuanya kubaca. Aku telah menyakiti seorang wanita yang luhur.

    Aku melawatnya di hospital. Walaupun mukanya penuh calar, bibirnya pucat dan kepalanya berbalut, dia tetap cantik di mata aku. Dia bukanlah wanita yang memerlukan make up tebal kerana dia memiliki kecantikan asli. Atas sebab itu aku menghalangnya terlalu rapat dengan mana-mana lelaki kerana gusar jika ada yang tertarik. Dia sekadar menurut. Demi menjaga hati aku. Aku capai tangannya yang berselirat dengan pelbagai wayar yang aku pun tak tahu. Sejuk tapi betapa lembutnya tangannya. Pertama kali aku menyentuhnya.

    Aku bisikkan ketelinganya,
    “Sayang..saya datang… Cepatlah sedar. Saya rindukan awak. Saya banyak bersalah pada awak. Saya minta maaf,”
    pertama kali aku minta maaf darinya. Tiba-tiba denyutan nadinya jadi tidak menentu. Aku panic.

    “Hei, apa yang kau dah buat pada dia? Tak cukup kau sakiti kawan aku?” jerkahan kawannya mengejutkan aku. Doktor dan beberapa jururawat bergegas masuk dan aku diminta keluar.

    Setiap hari aku berdoa supaya dia cepat sembuh, cepat sedar. Aku gusar sekiranya Allah mengambil nyawanya. Bukan aku tidak redha dengan ketentuan, aku sedar aku masih perlukan dia. Aku sayangkan dia. Genap dua minggu, aku mendapat berita dia sudah sedar. Aku bersyukur. Inilah hadiah hari lahir yang paling bermakna untuk aku. Dia juga sudah dipindahkan ke wad biasa. Aku mahu melawat dia. Aku rindu senyuman dia.

    Aku mendapat panggilan telefon yang meminta aku mengambil tempahan. Namun kerana terlalu gelojoh, aku terlanggar botol kaca bentuk hati pemberian dia. Ah, semuanya akan aku uruskan nanti. Aku biarkan serpihan kaca bertaburan di lantai.

    Tak sangka dia menempah kek khas untuk aku. Dia atas kek itu tertera bahagian belakang jersi pasukan bola sepak kegemaranku, Arsenal berserta namaku dan nombor kegemaranku. Aku senyum sendiri. Bahagianya aku.

    “Abang bertuah. Girlfriend abang cakap dia tak tahu apa-apa fasal bola. Dia cuma tahu pasukan apa yang abang minat dan nombor yang abang suka. Sebab tu dia tempah kek ni khas untuk abang dan minta abang ambil sebab dia nak buat surprise. Dia cakap dia nak makan kek ni dengan abang. Kakak tu cantik, baik pulak tu. Abang kirim salam pada akak ya? Abang jaga akak tu elok-elok,” ramah gadis yang bekerja sebagai juruwang di kedai itu memberitahuku. Aku senyum sepanjang jalan ke hospital.

    Sampai di hospital aku lihat dia sedang duduk di atas katil. Tiada sesiapa bersamanya. Dia sekadar termenung. Aku senyum padanya. Dia seakan terkejut melihat aku datang. Aku terfikir juga, boleh ke orang sakit makan kek? Tapi kan dia nak makan kek ni dengan aku.

    “Sayang.. terima kasih kek ni. Saya happy sangat awak dah sedar. Adik cashier kedai tu kirim salam pada awak. Dia cakap awak nak makan kek ni dengan saya. Saya suapkan ya?” aku suakan sudu pada dia. Tapi sesuatu yang aku tak pernah duga, dia tepis tangan aku sampai sudu terpelanting ke lantai. Dia tak pernah kasar dengan aku. Dia selalu melayan aku dengan lembut. Aku pernah cuba pegang tangan dia pun dia tolak dengan baik. Mungkin dia terlalu terluka dengan aku.

    “Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni.

    Selang beberapa hari, aku datang lagi tapi katil dia sudah kosong. Aku risau jika apa-apa yang buruk berlaku padanya. Dari jururawat aku tahu dia sudah dibenarkan pulang kerana keadaanya sudah stabil. Tapi yang mebuatkan jantung aku hampir gugur bila jururawat itu memberitahu dia masih menjalani rawatan susulan dan terapi kerana dia lumpuh. Dia lumpuh kerana aku!

    Itu semua tiga tahun yang lalu. Sejak kejadian tu aku tak pernah jumpa dia lagi. Tahu apa-apa khabar berita pun tidak kerana aku memang tak pernah nak berbaik dengan kawan-kawannya. Walaupun sudah tiga tahun tapi aku masih merinduinya. Aku tak jumpa wanita yang mampu menyayangi aku lebih dari dia. Ah, panjangnya menung aku sampai nasi di hadapan mata sudah hampir dingin.

    Baru aku hendak menyuap makanan ke dalam mulut, mataku terpaku pada satu wajah yang duduk selang beberapa meja dari aku. Dia? Aku pasti tu dia. Senyum dia masih sama. Tapi keadaan tidak lagi serupa. Dia sedang makan bersama lelaki lain. Sesekali aku lihat dia mengusap perutnya. Dia mengandung. Maknanya dia sudah kahwin. Dan aku lihat lelaki yang juga makan di sebelahnya mengusap-usap tangan dia. Pasti itu suaminya. Dan aku sedar aku tak setanding suaminya sebab lelaki itu kelihatan lebih serba-serbi dari aku. Air mataku rasa ingin mengalir. Senyuman mahal milik dia yang dulu cuma untuk aku kini khas buat lelaki lain.

    Suaminya lelaki bertuah. Itu aku tak nafikan. Cuma suaminya yang dapat menyentuhnya. Cuma suaminya yang dapat melihat apa yang terlindung. Dan aku sangat pasti, cuma suaminya yang mendapat takhta paling agung dalam hatinya yang suci.

    Dia seperti botol kaca berbentuk hati yang pernah diberikan padaku dulu. Botol itu sudah pecah, namun aku sudah ganti dengan yang baru. Yang sama tapi tak serupa. Botol yang lama dipilih oleh dia dan yang baru dipilih oleh aku. Walapun aku masih menyimpan serpihan kaca botol itu, bentuknya tak lagi sama macam dulu. Dan sangat mustahil untuk kembali seperti dulu.

    Pesanan buat semua lelaki, hargailah wanita yang menyayangi kamu. Jangan jadi macam aku. Matanya sangat cantik tapi aku selalu biarkan dia mengalirkan air mata dengan perbuatanku. Hidungnya yang kecil dan comel selalu aku sesakkan dengan asap rokokku walaupun aku tahu dia tak suka dan asap rokok boleh buat dia sakit kepala. Bibirnya sangat indah tapi aku selalu biarkan bibir itu tersenyum paksa kerana mangalah dengan setiap kemahuanku. Telinganya aku tak pernah nampak, terlindung, tapi telinga itu sering aku biarkan menerima segala marahku. Hatinya sangat lembut, dan aku selalu toreh dengan belati tajam dan aku biarkan dia merawat sendiri luka itu.

    Akhirnya, aku hanyalah lelaki ego yang tak memiliki apa-apa kerana dia sudah dimiliki orang lain.

    Sunday, August 15, 2010

    baju raye:)

    salam.pembuka bicara.
    taon neh baju raye wane pe?
    baju raye bpe pasang?
    eh,,asek soklan same tiaptiap taon..
    letih nk jawab..
    walhal takde jawapan pon sebenarnye..
    aku sendiri tataw nk pilih baju raye..
    nk g beli..xjumpe yang berkenan di hati..
    aduh..susa la camneh..
    sampai raye pon xde..
    alhamdulillah sangat sebab tahun neh,,
    ibu ku yang terchenta da tempah satu baju kurung,,
    "cotton inggeris lagi taw ibu beli kat hang..mahal sket la harge dy.." kata ibu mse dalam perbualan tepon tempoh hari....
    rase sangat tacing ibu belikan..
    tp tibe2 beliau spoil kan mood..
    "ibu bayar kaen dy..upah jahit kt makcik(makcik=makcik jiran sebelah yang ambil upah jahit baju)
    hang bayr ea"kata ibu lagi..
    pehh..ade jugak aku kne bayar..baru nk tacing lebeh..
    haha..xpe..murah je upah dy..:P
    wane ape raye tahon neh??
    entah la nyah..mak xbeli lagi nyah..
    ado..penin pikir walhal umor da 20..nk rye gempak la konon..
    ptot baju raye tahon lps je pakai..haha
    bpe pasang tahon neh?????????
    ermmmmm..sepuloh.!!
    amek kau..tanye sangat..
    xde idea nk beli bju raye..mahal kot..nak2 sekarang neh pakai dwet sendiri..
    lagi rase mahal..hahaha
    p/s:baju raye yang ibu beli xde kne mngena ngn baju raye sepasang lagi..
    so,,taw la jwpn bpe pasang kan..hahaha
    nywy,,hopefully i can get baju raye this year before hari raye..:) 
    jgn beli lmbt2 ira..hehe..:))
    wish me luck!!

    kekanda.adinda:)


    Oh Kekanda
    Jangan iri hati, Dinda naik pangkat lagi
    Oh Adinda
    Kanda mana dengki, malah Kanda support bini

    Jadi Dinda mahu mengambil masa
    Tapi Kanda mahu segera
    Dinda ingin berjaya dalam kerjaya
    Tapi Kanda mahu cahaya mata
    Dinda belum bersedia
    Kanda dah beria ria
    Jadi yang mana satu
    Tak perlu bertengkar
    Tak perlu bermasam muka
    Oh Adinda, tolong jangan lekas curiga, lekas cemburu buta
    Oh Kekanda, Dinda perlu berhati-hati, tak rela dikongsi
    Kanda kerja overtime, terlebih masa
    Itu yang Dinda harus berwaspada
    Ini semua demi masa depan keluarga
    Dengan Dinda atau sebaliknya
    Kanda kerja malam
    Dinda kerja siang
    Jadi bila nak bertemu
    Tak perlu bertengkar
    Tak perlu bermasam muka
    Oh adiwira, dewataku, mari ikut cara Dinda
    Oh Tun Teja, intan permata, mari ikut cara Kanda
    Oh bagaimana? Bagaimana kita nak selesaikannya?
    Apa keputusannya?
    Oh Kekanda mari nyawa, kita cuba komunikasi
    Oh Adinda mari sayang, kita cuba toleransi
    Walau kita janji sehidup semati, kita berlainan
    Kanda polar kutub utara
    Dinda kutub selatan
    Komunikasi, sikap toleransi, itu yang kita perlu
    Tak perlu bertengkar
    Tak perlu bermasam muka
    Walau kita sering dengan cara masing-masing
    Kanda yang Perdana
    Dinda yang Utama
    Kanda segalanya
    Dindalah nyawa
    Kita tetap bahagia bila bersama sama
    Bahagia bersama
    Bersama selamanya
    Bahagia selama-lamanya