followers

Tuesday, October 26, 2010

pesan ibu again

sebenarnya.my mom selalu bg nasihat.ye taw,semua mak macam itu kan.muahaha.tapi my mom yang sorang ni.mmg sorang tu je.beliau sgt suke bg nasihat.yelah.nk tgk anakanak jd orang berguna.haha.beliau cakap,setiap hari beliau akan bagi satu nasihat.tapi dah lame gak la beliau tak bagi.haha.sibuk katanya.i busy la darling.haha.itu yang di sms kan kepadaku.sejak dua tiga empat menjak ni,sejak jadi agen takaful ni.jarang benar dapat mesej macam tu.haha.tak pelah ibu sayang.hehe

harini nak share ngn semua orang.ye,kene kongsi kan ilmu yang ade. hehe. tentang solat.ye solat la.tak taw ke solat tu ape? dalam bahase kurang normal formal sikit,kita panggil sembahyang,semayang,blah,blah. dalam sembahyang kan kita ade rukun dia yang tersendiri.betul tak?malas nak cakap panjangpanjang tentang solat. masengmaseng dah besar panjang and dah pon telah diajar kat sekolah,dari sekolah rendah menengah sampai la sekarang still maseh nak kene ingatkan ke tentang solat? haiya.. haha.

berbalik kepada tajuk kita tadi, saya ustazah cik dotdot nak nasihatkan dan share sikit pasal tahiyat akhir.ye,yang last sekali. bila kita bace bacaan tahiyat tersebut,apabila sampai tang mengucap tuh,kita angkat jari telunjuk kite kan.dan ratarata kita semua akan meletakkan kembali jari telunjuk kita tadi seusai mengucap dua kalimah syahadah..betul tak? 

ha, kat sini saya nak bagitaw la,saya pon dapat dari my mom yang dapat dari ustazustaz.my mom selalu pegi kuliah agama dan akan menyampaikan kepada kami sekeluarga.so sekarang nak share lah ni. sebenarnya kita tak perlu letakkan kembali jari selesai mengucap tetapi kita hendaklah tunggu sehingga memberi salam. biarkan jari kita ditunjuk. 

raserase ade paham tak ape yang saya tulis? kalau tak paham boleh tanya. apa yang kita buat selama ni disebabkan ajaran orang tua duludulu.tapi sebenarnya inilah cara yang terbetul.okay? so,renungrenungkan dan selamat beramal! hehe

1 comment:

  1. bile dot-dot menunjukkan ciri2 seorg ustazah...!!!
    comel sgt klu dot2 pkai tudung labuh seperti ibunyer...
    :)

    ReplyDelete