followers

Thursday, October 21, 2010

pesan ibu

hari nie ringkas je post aku.ibu ade berpesan.alhamdulillah aku ade ibu yang mempunyai ilmu agama agak mendalam.ecehh.haha.banyak la pesanan beliau terhadap aku dan adikadik.hari nie aku nk share ngn semua orang.tentang wudhuk atau nama komersial dy air sembahyang.kan?

oke.ibu pesan kenape kite ta buleh panggil air sembahyang? sebabnye,nanti semua orang akan melakukan ambil air sembahyang bilamana nak sembahyang jelah.kan? haha.itu lah.so ibu nasihatkan aku dan aku sampaikan
pada semua bahawa wudhuk tuh penting sangat. 

kalau buleh,setiap pagi selepas mandi ambillah wudhuk.sebagai permualaan yang baru pada hari yang baru.
begitu juga ketika marah.untuk tenangkan hati kita.kita bulehlah mengambil wudhuk.insyaAllah berkesan.cubalah.aku da penah try dan menjadi.Allahualam.samasama kita mencuba.oke.

bagi yang wanita,datang haid bukan bermakna kita ta perlu berwudhuk. sebenarnye perlu kerana berwudhuk seolah olah melindungi diri kita.wudhuk juga buleh dijadikan sebagai mekap pada wajah kita.supaya makin berseri seri.sedap mata memandang.ta perlu mekap mahalmahal dan bercepuk kt muka.meloya je tengok.Allah dah bagi cara termudah dan jimat untuk jadi cantek.oke.

jadikan amalan berwudhuk sebagai amalan harian.dan pastikan seboleh bolehnya lengkapkan diri kita dengan wudhuk tanpa terbatal.sekiranya batal,ambillah wudhuk lagi.dan make sure juga wudhuk yang diambil mengikut piawaian yang ditetapkan uleh syarak.yeke.wudhuk yang sempurna la maksudnya.supaya ta siasia la wudhuk yang diambil.so,renung renungkan dan selamat beramal!

6 comments:

  1. Selamat beramal! haha.
    *yeay xde word verification dah. :)

    ReplyDelete
  2. yeay! dah xde! tataw pon ade sebenarnyer..haha=p

    ReplyDelete
  3. thanks 4 tht info....
    kalau la kak ira mcm ibu kak ra......hmmmm
    ustazah intan ira iranie!!! mesti gempak..

    ReplyDelete
  4. wah mmg bgs..ye mmg xptt guna perkataan air semayang...huhu

    ReplyDelete
  5. tomato gurl:tu lah sal..so,ibu pesan,berwudhuk la sentiasa.okay? hehehe

    ReplyDelete